Gratis fietsroutes door de Roerstreek

Het 50-jarig jubileum moet gevierd worden. Daarom biedt de HVR iedereen gratis fietsroutes aan. Klik op lees meer!
HVR-lid Piet van de Venne voert je met zijn fietstochten niet alleen langs de mooiste landschappelijke plekjes van de Roerstreek, maar ook langs monumenten en punten van aandacht. Omdat de Roerstreek zo gevarieerd is en zoveel moois en interessants te bieden heeft, was het onmogelijk alles in één route uit te brengen. Daarom zijn er drie verschillende routes gemaakt. De routes én de bijbehorende kaarten kunnen gratis gedownload worden.

Klik hier voor de downloadpagina. De routes zijn tussen 37 en 42 km lang.

Een luxe gedrukte jubileumuitgave is te koop in het museum à € 2,95.
Route 1 - De Merovingers: van St. Odiliënberg via Herkenbosch, Vlodrop naar Posterholt terug naar het museum. Fiets o.a. door de gebieden waar Merovingische graven gevonden zijn.
Route 2 - De Maas: van St. Odiliënberg via Lerop, Herten, Ool, Linne, Montfort terug naar het museum. Je komt o.a. langs de plek waar de Romeinse muntschat en de oudste tekening van Nederland werd gevonden, ziet één van de 19 overgebleven luchtwachttorens van Nederland en het kasteel van Montfort.
Route 3 - Everzwijn: van St. Odiliënberg over een gedeelte van het unieke natuurgebied, de Meinweg, terug naar het museum. Bekijk o.a. de plek waar in 2009 het beeld van de Romeinse oppergod gevonden werd, geniet van de twee watermolens en sta even stil bij een tankgracht uit de Tweede Wereldoorlog.
Uiteraard kun je na afloop in het museum de vondsten (o.a. de goudschat) die op diverse plekken in de Roerstreek gedaan zijn en informatie (o.a. over de steenkolenmijn Beatrix) bekijken.