Filmvoorstelling Operation Blackcock | volgeboekt

OPERATION BLACKCOCK, DE BEVRIJDING VAN DE ROERDRIEHOEK

ET OP: De voorstelling van 23 januari is volgeboekt.

Vanuit de Roerstreekdorpen - en inmiddels ook daarbuiten - is nog steeds vraag naar meer filmvoorstellingen van Operatie Blackcock, de bevrijding van de Roerdriehoek. Vanwege het beperkte aantal zitplaatsen dient men vooraf te reserveren via roerstreekmuseum@ziggo.nl (let op: uitsluitend via dit e-mailadres!) waarna een bevestiging met programmaoverzicht wordt toegestuurd. De lezingen worden gegeven in het Roerstreekmuseum, Kerkplein 10 in Sint Odiliënberg. De entree is gratis en de avond begint om 20.00 uur.

De heemkundevereniging Roerstreek is via het Imperial War Museum (IWM) in Londen in het bezit gekomen van unieke beelden van de bevrijding van de Roerdriehoek. De aanval op de Roerdriehoek duurde van 16-25 januari 1945. Cameramensen van het Britse leger volgden de drie divisies die uiteindelijk de Roerstreek hebben bevrijd op de voet. De Roerdriehoek was een bruggenhoofd van de Duitsers tussen Maas en Roer vanaf de lijn Maaseik-Sittard-Linnich tot Roermond. Er worden o.a. beelden getoond van de opmars via Dieteren, de gevechten bij St. Joost en Echt en de verwoestingen in Susteren en Montfort. Aan Duitse zijde werden de dorpen in het tegenwoordige Selfkantgebied aangevallen met felle gevechten in o.a. Waldfeucht met uiteindelijk de inname van Heinsberg. Voorafgaand aan de voorstelling wordt aan de hand van drie korte documentaires een toelichting gegeven waarom het vier maanden duurde alvorens de aanval op de Roerdriehoek kon plaatsvinden. Ook zijn er opnames van het bombarderen van de Roerbrug te Roermond op 28 oktober 1944.