Staatsmijn Beatrix, gemiste kans of zegen?

Drs. Luc Wolters (1970)  studeerde geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Leiden. Hij voert als eenmanszaak een historisch bureau, Historie present (www.historiepresent.nl), dat (boek)publicaties, (archief)onderzoek en historische adviezen verzorgt.

De lezing is gebaseerd op zijn in juni 2018 verschenen bronnenstudie*. Deze legt de voorgeschiedenis van de Beatrix bloot, van het in kaart brengen van de voorhanden kolen, de consortia die wilden ontginnen en de eerste mijnhype tot het sneuvelen van alle vooroorlogse plannen. In 1949 kreeg het kolenveld een plek kreeg in de Industrialisatienota van minister Van den Brink. Hij wist de Staatsmijnen over te halen om een nieuwe mijnzetel te starten. Na nader onderzoek besloot de Ministerraad in 1952 tot de realisatie van deze mijn, die Staatsmijn Beatrix zou gaan heten.

De aanleg van de Beatrix behelsde vele beloften. Deze zou bij Herkenbosch in natuurgebied de Meinweg komen te liggen. Het moest de grootste mijn van Nederland en de modernste van Europa worden, die aan tenminste 3.500 werknemers emplooi zou gaan bieden. Om dit mogelijk te maken in deze tamelijke uithoek van het land, waren nieuwe infrastructuur, veel nieuwe huizen en sociale voorzieningen nodig. De streekontwikkeling werd tot in de ministerraad bediscussieerd. De schachten werden volgens de nieuwste methodes geboord en van flexibele maar stabiele wandbekleding voorzien. Een technisch hoogstandje. Na het schrappen van de mijnplannen in 1962 waren er protesten, werd de streekontwikkeling voltooid en krabbelde de Roerstreek veelal op eigen kracht weer op.

Overigens is het onderwerp zeer actueel, daar een ingrijpende energietransitie zoals die zich destijds voltrok, ook vandaag de dag speelt met het stoppen met aardgas.

VROEGTIJDIG AANMELDEN LEZINGEN
Aanmelden voor de lezingen kan tot uiterlijk twee dagen voor de lezing en uitsluitend via dit e-mailadres.
Let op: er is veel belangstelling voor de lezingen en het aantal plaatsen is beperkt. Vroegtijdige aanmelding is dus gewenst. Heeft u zich aangemeld en mocht u toch niet kunnen komen, meld u dan s.v.p. tijdig af. De vrijkomende plaatsen kunnen dan weer worden vergeven.

De lezingen worden gegeven in het Roerstreekmuseum, Kerkplein 10 in Sint Odiliënberg. Alle lezingen zijn voor onze leden gratis toegankelijk, maar ook niet-leden van de HVR zijn op deze avonden van harte welkom. Van hen wordt een bijdrage gevraagd van € 2,50 per persoon. Gezien de beperkte plaatsruimte is vroegtijdige aanmelding zeer raadzaam.

* Luc Wolters, Staatsmijn Beatrix. Gemiste kans of zegen? Vantilt, Heemkundevereniging Roerstreek, Stichting Rura (Roermond, Nijmegen 2018) 200 blz. € 25,-